dag 20: Naar huis

6 augustus 2015 - Amsterdam, Nederland

De laatste ochtend in Chengdu begint rustig. Toch maar op tijd opgestaan zodat we ons niet hoeven te haasten vandaag. Nog even douchen, uitgebreid ontbijten en de koffers "vliegtuig-proof" inpakken. We werden pas om 11.00uur opgehaald om naar het vliegveld te gaan, dus er was nog even tijd voor een wandelingetje rondom het hotel. Sebastiaan vond het te warm. Hij bleef in het hotel. Toen was het tijd om te vertrekken. De bus deed er ongeveer drie kwartier over om in het drukke verkeer naar het vliegveld in Chengdu te rijden. Onze gids Jessica vertelde dat ze erg van reizen hield en had voor ieder gezin een ansichtkaart van één van haar reizen als cadeautje. Wij kregen een kaart van een Tibetaans klooster met hele mooie stempels erop.
Het inchecken en de douane verliepen erg soepel. In vergelijking met andere vluchten in China, werd er vrij weinig gecontroleerd. De grote blauwe vogel van KLM stond al duidelijk zichtbaar op ons te wachten bij gate 106. We hadden nog een uurtje om de laatste Yuans op te maken, want inwisselen gaat niet meer, en eigenlijk mag je het ook niet uitvoeren. Een half uurtje later hadden we nog precies 1 yuan (=15 cent) over. Nu was het echt tijd om naar huis te gaan.
Mooi op tijd vertrok vlucht KL892 om 14.20 van Chengdu naar Amsterdam. Het was een prettige vlucht van 10 uur met zeer vriendelijke stewardessen. In het begin was er even heftige turbulentie waardoor iedereen onmiddellijk moest gaan zitten. Ik zat natuurlijk op dat moment op de wc, en een botsing met de muur was het gevolg. Gelukkig was de turbulentie maar van korte duur. Van slapen is tijdens de vlucht niets terecht gekomen. Alleen Sara viel het laatste uurtje in slaap, en heeft niet eens gemerkt dat het vliegtuig om 18.30u Nederlandse tijd geland is. Snel de koffers opgehaald en van iedereen afscheid genomen. Om 19.45 hebben we de trein richting Sittard gepakt. Noa viel onderweg in slaap en lag in een diepe coma. Zelfs voor de overstap in Eindhoven kregen we haar niet goed wakker. Om 22.30 waren we in Sittard. We hebben toen maar een taxi naar huis genomen, want Noa kon echt niet meer naar de bus lopen. Zo moe was ze. Voor ons was het inmiddels 4.30u Chinese tijd. We moesten wel weer even wennen aan het feit dat in Nederland alles zo duur is:  22 euro voor 10 minuten in de taxi. In China zou dit stukje ongeveer 20 yuan (3 euro) gekost hebben. Thuis gekomen nog even een wasmachine met was aangezet en toen snel naar bed. Maar zoals verwacht waren Sebastiaan en ik al zeer vroeg wakker. Om 7.00uur was ik dus weer aan het wassen en aan het strijken. Je krijgt zo wel wat gedaan op een dag!
De kinderen waren ook al redelijk vroeg wakker. Samen zijn we daarna boodschappen gaan doen, want er was niets in huis voor een ontbijt. De kar lag helemaal vol met dingen die we gemist hadden: Kaas, paté, lekkere broodjes enz.
Vanmiddag hebben we de konijntjes weer opgehaald op hun vakantieadres, en zo komen we allemaal weer een beetje in het normale ritme.
Het was wel een erg leuke verrassing toen we vanmiddag in onze mailbox een mailtje van de "zus" van Noa zagen uit China. Ze had vorige week blijkbaar al een bericht gestuurd of we al thuis waren.  Ze had google-translate gebruikt om het Chinees in het Nederlands te vertalen. Natuurlijk meteen een (Engels) mailtje teruggestuurd.
Het is zo leuk voor Noa dat ze op zo'n fijne manier heeft mogen kennismaken met haar pleegmoeder en grote zus.
We wilden Noa haar geboorteland laten zien, haar dossier inzien, en haar laten kennismaken met haar pleegmoeder. Al deze dingen zijn ons gelukt.
De kers op de taart zou natuurlijk zijn als we een serieuze reactie zouden krijgen op de posters die we bij de vindplaats van Noa hebben opgehangen. Deze kans is heel erg klein. Maar.....hoop doet leven!

1. Iris:
    8 augustus 2015
    Prachtige reis, een hoop vervulde wensen en hopelijk een boel goede herinneringen!
    Het was iedere dag weer leuk om te zien dat er weer een leuk verhaal stond te wachten, waardoor we jullie belevenissen konden volgen.