dag 17: reizen van Yangshuo naar Chengdu
3 augustus 2015 - Chengdu, China
Je hebt van die dagen die je liever uit je vakantie-schema wilt wissen. Dit was er zo eentje. Vanmorgen hoefden we niet vroeg op. Dus op ons gemak voor de laatste keer in de prachtige tuin van het Yangshuo Mountain retreat gegegeten. Toen was het tijd om alles weer in de reistassen te krijgen, want om uiterlijk 12.00uur moesten we uitchecken. Er kwamen nieuwe gasten, dus we konden niet langer in de kamer blijven. Tja, en dan begint de tijd van wachten. Want we zouden pas om 18.00uur opgehaald worden om naar het vliegveld gebracht te worden. De koffers konden gelukkig zolang op een veilige plek in het hotel blijven staan. Zwemmen ging niet meer, want er kon niet meer gedoucht worden. Omdat het wachten lang duurde, zijn we nog maar even met enkele andere gezinnen naar het centrum van Yangshuo gegaan. Het hotel had twee taxi-busjes voor ons geregeld. Een TukTuk was niet mogelijk want die mogen blijkbaar niet het centrum in. Ze zijn te luidruchtig en niet veilig genoeg. Voor taxi-busjes gelden er schijnbaar geen regels. Maar deze busjes zagen er wel heel gammel uit. We verdeelden ons over de twee busjes en de chauffeur van het eerste busje wilde wegrijden. De parkeerplaats ligt een beetje op een helling en daar ging het al mis. het busje kwam niet omhoog en ging alleen maar volle kracht achteruit. Nog maar eens geprobeerd. Nee, het lukte niet. Volgens de mensen in het busje achter ons kwam er een enorme rookwolk uit de uitlaat. Wij hadden de grootste lol in het busje en riepen al dat al die zware Nederlanders straks maar uit moeten stappen. En ja hoor, uitstappen allemaal! Toen was het geen enkel probleem meer om de parkeerplaats af te komen. Waarschijnlijk zijn deze busjes alleen bestand tegen dunne Chineesjes. Na een paar uurtjes in het centrum doorgebracht te hebben en de koffers nog wat meer gevuld te hebben met kleine souvenirtjes, zijn we weer terug gegaan naar het hotel. En nu wel met een TukTuk. We moesten wel heel snel instappen, want ik denk dat hij zich op verboden terrein bevond in het centrum. Een half uurtje later waren we terug in het hotel en konden we gaan avondeten. Toen was er nog even tijd voor een groepsfoto en konden we samen met de gids van vandaag naar de luchthaven vertrekken. Volgens haar (niemand weet hoe ze heet, want ze stelde zich niet voor) was het twee uur rijden, maar na 70 minuten waren we er al.
Vreemd genoeg stond onze vlucht helemaal niet vermeld op de borden op het vliegveld, maar we gingen ervan uit dat het wel goed zou komen. We waren immers nog vroeg. Gelukkig ging het inchecken van onze bagage zonder problemen en konden we door de douane. Zonder iets te zeggen was onze gids ineens verdwenen en niemand heeft haar nog gezien. Niet zo netjes! Bij de douane werd mijn acculader voor de telefoon even aangezien voor een mogelijke bom, maar de bom was niet zwaar genoeg en mocht gewoon mee in het vliegtuig. Nog steeds geen vlucht op het bord. Dan maar shoppen. Het is geen hele grote luchthaven, en de voorzieningen zijn vrij ouderwets. De informatie-voorziening is voornamelijk in het Chinees. Om 22.00uur zouden we moeten boarden, maar de vlucht stond nog steeds niet op het bord. We zagen dat de een na de andere vlucht gecanceld werd. Deze mensen gaan zonder te mopperen met hun gekregen flesje water en een bak instant noodles de nacht doorbrengen op een harde stoel. Als wij iets vroegen aan een medewerkster over onze vlucht dan gaven ze gewoon geen antwoord. Gelukkig was er een Chinese passagier die Engels sprak. Hij kon ons vertellen dat de vlucht vertraagd was en niemand wist hoelang want er kwam geen informatie uit Chengdu. En dan zit je daar dan. Internet was heel slecht en elke pagina gaf iets anders aan. Wonderbaarlijk genoeg vermaakten de kinderen zich nog steeds goed. Toen kwam er informatie dat het vliegtuig om 23.00uur zou landen in Guilin. Maar geen informatie over wanneer het vliegtuig weer zou vertrekken. En inderdaad het vliegtuig kwam om 23.00uur, maar dit vliegtuig ging niet meer terug naar Chengdu, maar werd ingezet voor een vlucht naar Beijing. Deze mensen zouden eigenlijk al om 15.00uur vertrekken en mochten nu dus eindelijk, bijna 9 uur later, vertrekken. En wij kregen het steeds benauwder. Het zou toch niet zo zijn dat wij straks ook een bak noodles en een flesje water krijgen? Ineens zagen we weer mensen in een rij gaan staan. Na vergelijking van hun boardingpassen met die van ons (want nergens was er informatie waarom die mensen hier in de rij stonden), bleek dat ze het zelfde vluchtnummer hadden! Zou het dan toch? Ja, ongelofelijk we mochten het vliegtuig in. Supersnel werd iedereen ingeladen en kon het vliegtuig om 01.00uur vertrekken naar Chengdu. We zaten al ruim 5 uur op het vliegveld zonder informatie en konden bijna niet geloven dat we nu toch echt gingen vliegen. Air China had een luxe vliegtuig met camera's eronder zodat je het opstijgen en landen konden volgen aan boord. Maar de kinderen van onze groep hebben hier niet veel meer van meegekregen. Enkele waren al tijdens het taxiën aan het slapen en hebben de vrij harde landing om 2.20uur niet eens meegekregen. Zo moe waren ze. Op Chengdu airport stond de super wakkere gids Jessica ons op te wachten. Ze zei dat dit heel normaal was dat er zoveel vertraging was met vluchten vanuit Guilin. Het was te wijten aan de slechte luchtverkeersleiding. Pas om 4.00uur waren we in het Tianfu Sunshine hotel in Chengdu waar we zo het bed in zijn gerold. Om nog een ontbijt te kunnen krijgen hebben we de wekker toch maar om 9.00uur gezet. Maar of we wakker worden??

