dag 11: lekker rustig aan dagje

28 juli 2015 - Nanning, China

Een "niets hoeft vandaag-dagje", Heerlijk!  Uitgeslapen tot half negen, rustig gaan ontbijten en toen weer verder niets doen en hangen op de hotelkamer.
Wat  kun je hier soms van genieten. Buiten regende het heel hard. In juli en augustus is hier het regenseizoen en regent het bijna elke dag. Rond de middag was het iets minder hard gaan regenen en zijn we naar de Walmart gelopen. Dit is een grote (Amerikaanse) supermarkt waar ze van alles en nog wat verkopen, en niet onbelangrijk, ook Westerse spullen. Het was ongeveer 20 minuten lopen. In de Walmart zijn we eens gaan rondneuzen wat er allemaal te koop is. Vooral de afdeling "vers voedsel" kreeg onze aandacht. Bakken vol met levende vissen, levende schilpadden en kikkers. Wilde iemand een vers visje kopen, dan werd er eentje uit de bak gevist en zo in het zakje gedaan. Als dat niet vers is!  De kinderen vonden het toch niet zo prettig om naar te kijken. Eigenlijk kwamen we hier voor een flesje crèmespoeling, maar er zijn toch ook nog wel een paar zakjes chips en repen chocolade aan onze vingers blijven plakken. Die zagen er wel erg aanlokkelijk uit na anderhalve week Chinees gegeten te hebben. En niet onbelangrijk; ze hadden hier brood. Dus maar een paar broodjes meegenomen omdat we morgen weer gaan reizen en dan waarschijnlijk weer geen lunch krijgen. Nu we toch ongezond bezig waren zijn we maar bij de McDonalds blijven plakken voor  de lunch. De kinderen hadden dit wel verdiend na de afgelopen (vermoeiende) dagen. Ondertussen was het weer hard gaan regenen en hebben we maar een taxi naar het hotel genomen. Ja, hier kan dat. Voor ongeveer €1,50 brengt hij je naar het hotel. Daar gaan we niet nat voor worden. De taxi-chauffeur probeerde een gesprek met Sebastiaan aan te knopen. Toen dat niet lukte, probeerde de chauffeur hem maar een cursus Chinees te geven. Ook daar is hij niet veel wijzer van gevonden. Aan het einde van de middag werd het weer een beetje droog en zijn we naar het grote People's park gelopen dat bijna naast het hotel ligt. De kinderen hebben hier de enorme hoeveelheden Koi-karpers te eten gegeven. Er was ook een klein pretparkje, maar dat was helaas niet open. Opeens kwam de regen weer met de bakken uit de hemel en zijn we maar richting het hotel gelopen. We stonden soms inmiddels tot onze enkels in het water. Gelukkig hebben we schoenen die hier tegen kunnen. Heerlijk opfrissen onder de douche en wat gaan eten in het restaurant van het hotel. Toen was het tijd om de koffers weer in orde te maken, want morgen worden we om 7.30uur opgehaald om naar het station te gaan. Samen met de twee andere families die ook in dit hotel logeren gaan we dan met de trein van Nanning naar Guilin. Dit ligt ook in de provincie Guangxi, maar dan 500km noordwestelijk van Nanning. Het is een treinreis van 2,5 uur, dus dat valt mee. Grappig detail: wij worden om 7.30uur opgehaald, de fam. van Wijk om 7.50uur en de fam. Kokshoorn om 8.00uur. En we zitten allemaal in dezelfde trein en zelfde coupee. We zullen het maar Chinese logica noemen.