dag 12: met de trein van Nanning naar Guilin

29 juli 2015 - Guilin, China

De dag begon vanmorgen weer vroeg. Om 7.30uur zouden we worden opgehaald om naar het station gebracht te worden. Onze gids was op tijd, maar de chauffeur zat ergens vast in de file. Maar rond 8.00uur konden ook wij vertrekken. De fam. Van Wijk was al tien minuten eerder vertrokken. En de fam. Kokshoorn zou ook zo vertrekken. Het blijft vreemd dat we niet met één bus naar het station gebracht werden.
Het station was splinternieuw en was zo groot als een gemiddelde luchthaven. Na de nodige bagagescans, paspoortcontrole en door de metaaldetector konden we doorlopen. Wij bleken als eerste bij het station te zijn aangekomen. De fam. van Wijk die nog ruim voor ons vertrokken was, kwam pas een kwartier later. Niet veel later waren de drie gezinnen compleet en kon onze treinreis van 2,5 uur van Nanning naar Guilin beginnen, nadat we afscheid genomen hadden van onze gids David. Hij heeft ons supergoed geholpen en heel veel voor ons geregeld de afgelopen dagen in Nanning.
Maar nu gaan we naar Guilin. Guilin ligt ook in de provincie Guangxi en is bekend vanwege het prachtige Karstgebergte. De treinreis verliep vlot, en bij het station van Guilin stond de gids ons al op te wachten. De drie gezinnen werden in een auto en twee busjes naar het Guilin Bravo Hotel gebracht. Het was maar tien minuutjes rijden van het station. Nadat de kamers verdeeld waren zijn Sebastiaan en de meiden lekker gaan zwemmen in het verleidelijke zwembad van het hotel. Inmiddels waren de andere drie gezinnen ook in Guilin aangekomen en zo was de reisgroep waarmee we dit avontuur begonnen zijn weer compleet.
Om 19.00uur had de gids een gezamenlijk (Chinees) diner voor ons geregeld in het hotel. Het was leuk om alle verhalen van de anderen te horen. Als we hun belevenissen horen, dan hebben wij toch echt een rustige reis gemaakt. Enkele gezinnen hebben uren achter elkaar in nachttreinen, bussen, auto's enz. gezeten en acht dagen lang elke dag in een ander hotel geslapen. Vreselijk vermoeiend!
Na het eten zijn we met nog een groepje reisgenoten een wandeling gaan maken rondom het meer dat tegenover het hotel ligt. De Chinezen houden van show en licht. Dus ook hier waren weer alle bruggen, huisjes enz. verlicht met allerlei knipperende lampjes. Bij een souvenir-kraampje hebben we nog een leuke tas en twee etuis gekocht, en toen was het toch echt bedtijd want het was inmiddels al 22.00uur, maar dat maakt niet uit omdat we morgen lekker kunnen uitslapen.