dag 4: taal- en kalligrafieles, fietsen door Beijing

21 juli 2015 - Beijing, China

Vanmorgen werden we om 10 uur opgehaald door onze juffen van vandaag: Cherry en Wendy. Nee, geen gids maar juffen. Want vanmorgen stond er Chinese les op het programma. In het restaurant dat naast het hotel ligt, hebben we leren tellen in het Chinees (ook met de bijbehorende handgebaren) en leerden we enkele belangrijke zinnen en woorden die wel eens nuttig kunnen zijn. Ik denk dat onze groep niet de meest oplettende groep was die ze les gegeven hebben, maar lol hebben we in ieder geval wel gehad. De juf heeft ons ook nog de Chinese versie van Vader Jacob geleerd. Deze zangpoging kunnen we ook maar beter vergeten!
Daarna was het kalligraferen van de Chinese karakters aan de beurt. Met een speciaal penseel en inkt moesten we de karakters van de cijfers schrijven en ook nog onze naam in het Chinees. Knap dat al die Chinezen dat kunnen. Ons ging het in ieder geval minder goed af.

Rond het middaguur was de les afgelopen en brachten Cherry en Wendy ons naar een restaurant dat een minuutje of 20 lopen verder lag. Hier konden we het eten met stokjes nog eens in de praktijk brengen. Zelfs onze Sara heeft wat van het eten geproefd.
Na de lunch kwam onze vaste gids Monique ons ophalen bij het restaurant om met ons een fietstocht te maken door Beijing. Wij hadden twee tandems, dat leek ons wel zo veilig. En zo begon ons avontuur over de drukke straten van Beijing en door de Hutongs. Monique heeft ons ook een aantal huizen in de hutong laten zien. Aan de buitenkant ziet het er in Westerse ogen uit als een krot, maar ze vertelde ons dat deze mensen helemaal niet arm zijn en ook gewoon een vrij dure auto enz. hebben. Sinds 1995 mogen de bedrijven in China winst maken en hoeven ze niet meer te zorgen voor een huis voor hun werknemers. De werknemers mochten daarom in 1995 hun huis voor rond de 3000 euro kopen van het bedrijf, maar dit zelfde huis is nu ongeveer 60000 euro waard. Je krijgt dan een krot van 40m2 voor een gezin van 4 personen. Ze rekenen 10m2 per persoon. De huizen in de hutongs hebben tegenwoordig wel een wateraansluiting, maar geen eigen wc en/of badkamer. Hier is per blokje huizen een gezamenlijke wc en een gezamenlijke douche. De douches worden beheerd door een bedrijf en het kost per keer douchen ongeveer 1,50euro. Vrij duur voor de mensen hier en dus douchen ze niet vaak.
Op de straat liggen overal oude, kapotte fietsen. Dit doen de mensen zodat ze hier 's avonds na hun werk op deze plek hun auto kunnen parkeren.
We hebben een indrukwekkende fietstocht van ongeveer 2 uur door Beijing gemaakt. Ongelofelijk knap van ons dat er geen ongelukken gebeurd zijn. Na elke 100meter moet je namelijk weer afstappen omdat er gewoon geen doorkomen aan is, en dat met een tandem.
Na de fietstocht zijn Sebastiaan, Noa en Sara nog even gaan zwemmen in het hotel en hebben we daarna de dag afgesloten met een deel van de groep bij de Pizza Hut. Heel anders dan in Nederland is het in China gebruikelijk dat het eten niet tegelijkertijd komt. De ene heeft zijn eten al op terwijl de ander nog moet beginnen. Ook hier was het niet anders. Een gedeelte van de bestelling kregen we helemaal niet, ook niet als je ernaar vraagt. Ze zeggen dan doodleuk dat ze maar één pan hebben om een grote pizza in te bakken.

Bij het betalen van de rekening kwamen we er achter dat er mensen uit onze groep  vals geld in bezit hadden. Gisteren waren ook al mensen uit de reisgroep erachter gekomen en nu doken er nog meer valse briefjes van 100 binnen onze groep op. En dat terwijl onze gids ons speciaal bij The Bank of China op het vliegveld heeft laten pinnen omdat het hier betrouwbaar is. Voor zover wij kunnen zien hebben wij waarschijnlijk geen valse briefjes.

De koffers zijn inmiddels weer ingepakt, want vanaf morgen gaat iedereen in de groep zijn eigen weg vervolgen. Wij worden om 8.15 uur opgehaald om met de Bullet train (deze trein haalt max. 350km/u) van Beijing naar Xi'an te reizen. 1200km in nog geen 5 uur.

Trouwens, bedankt voor alle leuke reacties op onze reisverslagen en foto's.
We hebben geen idee of we in Xi'an ook een goede internetverbinding hebben om de verslagen te typen.

 

Foto’s

6 Reacties

  1. Monique:
    21 juli 2015
    Wauw geweldige foto's!
    En wat een stoer plan: op de tandem! Enjoy!
  2. Francisca:
    21 juli 2015
    Dat is toevallig! Vandaag heb ik met Xenia ook een fietstocht gemaakt! Maar dan langs de Vecht en daar staan heeeeel ander soort huisjes! We zijn nog langs langoed Queekhoven gefietst. Weet je nog dat we daar vroeger geweest zijn Sebastiaan?
    Goede reis weer morgen!
  3. Opa:
    21 juli 2015
    Ik leer allerlei nieuwe dingen over China van jullie. En wij zijn heel blij dat het met jullie zo goed gaat.
    Morgen gaan Jannie en ik naar Utrecht en omgeving. We eten morgenavond bij Francisca. We slapen in een hotel in Breukelen. en de volgende morgen vroeg gaan we naar Woerden naar de tandarts. Jannie krijgt een schitterend nieuw gebit.
    En voor jullie: Fijne dag morgen!
  4. Germaine:
    21 juli 2015
    Wat leuk om jullie prachtige reisverslagen te lezen! En Sara je krijgt de groetjes van Esmee!
  5. Cindy:
    22 juli 2015
    Leuke verslagen zeg! Ik zie het al helemaal voor me allemaal!
  6. Dennis:
    23 juli 2015
    Wat een leuke verslagen, lees ze heel graag. Veel groetjes daar!